Loved and Lost

Gone with the wind.

Je me devais de faire un article sur ce film fabuleux, pour ceux et celles qui sont réfractaires aux vieux films, car celui ci est un pur chef d’oeuvre.

Scarlett O’Hara fête l’anniversaire de ses 16 ans dans la somptueuse propriété familiale de Tara, en Géorgie. Elle y reçoit l’hommage de nombreux admirateurs qui voient en elle le plus beau parti de la région. Elle rencontre à cette occasion pour la première fois Rhett Butler, un homme très séduisant, plus âgé que ses soupirants, mais de réputation douteuse. C’est pourtant sur le fiancé de sa cousine Mélanie, Ashley Wilkes, qu’elle jette son dévolu… Scarlett a un caractère bien trempé, obstiné, rusé et capricieux qui fera sa force et sa faiblesse, et donnera à  Autant en emporte le vent un dynamisme particulier.

Ce film est analysé par bien des cinéphiles comme la plus grande histoire d’amour de toute l’Histoire du Cinéma. Il ne faut cependant pas négliger la place donnée au temps qui passe et à la nostalgie d’une époque perdue, souvent évoqué par Ashley et Scarlett elle-même. Le titre d’ailleurs en justifie l’importance : Gone with the wind (emporté par le vent) désigne une glorieuse époque pour les sudistes, lumineuse, optimiste… une civilisation emportée par le vent (A Civilization gone with the wind). Scarlett traverse ces époques et reste obstinée, forte, sans scrupules, aveuglée et mue par ses deux passions : Tara et son amour d’adolescente pour Ashley. C’est sans doute l’une des héroïnes les plus fortes jamais évoquées dans un film romanesque. Son caractère s’oppose à celui d’Ashley, droit, lucide, mais las de tous, immobile et incertain.

Pour la suite, je vous invite à lire le roman: Le clan Rhett Butler, qui écrit la suite de cette histoire. On retrouvera ainsi le Sud des Etats Unis, les bals dans les grandes maisons blanches, les plantations de coton sur fond de guerre de Sécession. De quoi replonger dans la passion inoubliable de Rhett Butler et Scarlett O’Hara.

Le film est sorti en 1939, trois mois après le début de la guerre. Jamais production cinématographique n’avait alors fait l’objet d’une telle publicité : le livre, paru trois and plus tôt, était un best seller inégalé, le producteur Selznick chercha durant des mois la Scarlette idéale avant d’arrêter son choix sur l’anglais Vivien Leigh.

Et les superbes costumes me direz vous ? Et bien je vous invite à lire l’article ci-dessous, rempli d’anecdotes inconnues sur les splendides robes de Scarlett, il nous raconte un peu plus le devenir de ces fabuleuses robes.

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Vivien Leigh

Who Gives A Damn About Scarlett O’Hara’s Dresses?

Great balls of fire, Mammy, Miss Scarlett’s dresses are falling apart! The iconic costumes worn by actress Vivien Leigh in Gone With the Wind are suffering loose seams, fading colors and other signs of old age. Where shall they go? What shall be done?

Enter the Harry Ransom Center at the University of Texas, Austin. The center is trying to restore five of Scarlett O’Hara’s gowns to their cinema splendor. « These dresses were only made to last as long as it took to shoot the movie, » says Steve Wilson, the center’s film curator. Scarlett’s famous « curtain dress » is one of the few survivors.

As the movie goes, Scarlett desperately rips down her curtains to turn them into a dress to impress Rhett Butler. The dress did its job, but it wasn’t built to last. « Just the weight of the velvet of this dress pulls the seams apart, » Wilson tells NPR’s Scott Simon.

Wilson is involved in the center’s effort to raise $30,000 to repair the curtain outfit and four other costumes, including the wedding dress Scarlett wore to marry Charles Hamilton instead of her love, Ashley Wilkes.

That dress was designed to tell its own story, Wilson says. It was actually fitted on the actress who played Scarlett’s mother rather than Leigh, to underscore the rushed nature of the wedding.

« The dress is a little bit too large, and it’s in an old style, » Wilson says. Scarlett wouldn’t have had time to have her own dress made, so she would have worn her mother’s. « So just very quickly, looking at her wearing that dress, it tells you a lot about the back story. »

« Really, » he adds, « there’s nothing that captures the human aspect of a film the way a costume does. »

There are those who say $30,000 is too much to think about right now, and tomorrow is another day. But frankly, Wilson says, « there are just as many people who do give a damn about these costumes. »

Great balls of fire, Mammy, Miss Scarlett’s dresses are falling apart! The iconic costumes worn by actress Vivien Leigh in Gone With the Wind are suffering loose seams, fading colors and other signs of old age. Where shall they go? What shall be done?

Enter the Harry Ransom Center at the University of Texas, Austin. The center is trying to restore five of Scarlett O’Hara’s gowns to their cinema splendor. « These dresses were only made to last as long as it took to shoot the movie, » says Steve Wilson, the center’s film curator. Scarlett’s famous « curtain dress » is one of the few survivors.

As the movie goes, Scarlett desperately rips down her curtains to turn them into a dress to impress Rhett Butler. The dress did its job, but it wasn’t built to last. « Just the weight of the velvet of this dress pulls the seams apart, » Wilson tells NPR’s Scott Simon.

Wilson is involved in the center’s effort to raise $30,000 to repair the curtain outfit and four other costumes, including the wedding dress Scarlett wore to marry Charles Hamilton instead of her love, Ashley Wilkes.

That dress was designed to tell its own story, Wilson says. It was actually fitted on the actress who played Scarlett’s mother rather than Leigh, to underscore the rushed nature of the wedding.

« The dress is a little bit too large, and it’s in an old style, » Wilson says. Scarlett wouldn’t have had time to have her own dress made, so she would have worn her mother’s. « So just very quickly, looking at her wearing that dress, it tells you a lot about the back story. »

« Really, » he adds, « there’s nothing that captures the human aspect of a film the way a costume does. »

There are those who say $30,000 is too much to think about right now, and tomorrow is another day. But frankly, Wilson says, « there are just as many people who do give a damn about these costumes. »

Green curtain dress (the "portieres dress") worn by Vivien Leigh as Scarlett O'Hara in Gone With The Wind. Image courtesy Harry Ransom Center.
Green curtain dress (the « portieres dress ») worn by Vivien Leigh as Scarlett O’Hara in Gone With The Wind. Image courtesy Harry Ransom Center.
The wedding dress worn by Vivien Leigh as Scarlett O'Hara in Gone With The Wind. Image courtesy Harry Ransom Center.
The wedding dress worn by Vivien Leigh as Scarlett O’Hara in Gone With The Wind. Image courtesy Harry Ransom Center.
Burgundy ball gown worn by Vivien Leigh as Scarlett O'Hara in Gone With The Wind. Image courtesy Harry Ransom Center.
Burgundy ball gown worn by Vivien Leigh as Scarlett O’Hara in Gone With The Wind. Image courtesy Harry Ransom Center.
The blue velvet peignoir worn by Vivien Leigh as Scarlett O'Hara in Gone With The Wind. Image courtesy Harry Ransom Center.
The blue velvet peignoir worn by Vivien Leigh as Scarlett O’Hara in Gone With The Wind. Image courtesy Harry Ransom Center.
Green velvet dressing gown worn by Vivien Leigh as Scarlett O'Hara in Gone With The Wind. Image courtesy Harry Ransom Center.
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4 Commentaires

  1. Je l’ai vu pour la première fois l’été dernier, et je me suis dis mieux vaut tard que jamais car j’ai adoré.
    Il est certes long mais il en vaut la peine, Vivien Leigh joue à la perfection.
    Et je trouve que de manière générales les actrices de cette époque dégagent tellement de classe je suis fan ^ ^

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